Zameldowanie na pobyt stały obywateli RP
Zmieniasz swoje stałe miejsce zamieszkania? Chcesz zameldować się na pobyt stały pod nowym adresem? Sprawdź jak to zrobić.
Krok po kroku
- Wypełnij formularz zgłoszenia pobytu stałego.
- Dokumenty przekaż do urzędu.
- Po pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku zostaniesz zameldowany.
- Odbierz zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.
Wymagane dokumenty
- Formularz zgłoszenia pobytu stałego.
[!] Musisz przygotować odrębny wniosek dla każdej osoby, która się melduje, również dla dziecka. - Do wglądu dokument, który potwierdzi Twoją tożsamość np. dowód osobisty lub paszport.
- Jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do lokalu, w którym chcesz się zameldować np. jesteś jego właścicielem lub masz umowę najmu – przynieś do wglądu jeden z dokumentów, który to
potwierdzi, np.:
- umowę cywilnoprawną,
- odpis z księgi wieczystej,
- decyzję administracyjną,
- orzeczenie sądu.
[!] Na formularzu zgłoszenia pobytu stałego (pkt 6 wniosku). właściciel lub inny podmiot, który ma tytuł prawny do mieszkania, musi potwierdzić, że przebywasz w tym lokalu.
4. Jeśli meldujesz inną osobę musisz mieć dodatkowo do wglądu:
- dokument, który potwierdza, że możesz działać w jej imieniu np. pełnomocnictwo, orzeczenie sądu o ustanowieniu opieki,
- swój dokument tożsamości np. dowód osobisty lub paszport.
Opłaty
Nie musisz płacić za złożenie wniosku o zameldowanie na pobyt stały.
Miejsce złożenia i odbioru
- Osobiście w Urzędzie Gminy w Słupi.
- Przez stronę internetową www.gov.pl.
Składam wniosek przez internet:
Jeśli chcesz zameldować się przez internet, potrzebujesz profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego lub e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić Twoją tożsamość.
- Wejdź na stronę www.gov.pl.
- Kliknij przycisk Zamelduj się.
- System przeniesie Cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
- Wypełnij formularz.
- Sprawdź i podpisz zgłoszenie. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.
Termin odpowiedzi
Twój wniosek rozpatrzymy niezwłocznie.
Uwagi
- Musisz zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 30 dniu pobytu w tym miejscu. Ten czas liczymy od dnia Twojego przybycia do tego miejsca.
- Jeśli zmieniasz miejsce pobytu stałego, nie musisz wymeldowywać się z poprzedniego miejsca – zostaniesz automatycznie wymeldowany z poprzedniego adresu.
- Zgłoszenie urodzenia dziecka we właściwym Urzędzie Stanu Cywilnego (USC) zastępuje zameldowanie. Kierownik USC, który sporządzi akt urodzenia, od razu je zamelduje z datą
sporządzenia aktu. Dziecko zostanie zameldowane w miejscu pobytu stałego rodziców albo tego z rodziców, u którego faktycznie przebywa. - Jeśli Twoje dziecko urodziło się za granicą, ale przebywa na stałe w Polsce – po dokonaniu transkrypcji aktu urodzenia – musisz zameldować je na pobyt stały.
- Zaświadczenie o zameldowaniu jest ważne do chwili zmiany miejsca pobytu.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku
meldunkowego (ze zm.)
Metryka
- Autor lub odpowiedzialny za treśćAnna Nockowska
- OpublikowałAnna Nockowska
- Data publikacji2025-01-10 09:19
- Ostatnio zmodyfikowałAnna Nockowska
- Ostatnia modyfikacja2025-01-10 09:36